Na Slovensku vzniklo niekoľko iniciatív, ktoré bojovali viac ako rok za zníženie DPH pre gastro sektor. Do rúk sa nám dostala téma, ktorá strácala na aktuálnosti a akékoľvek kroky v rámci podpory Horeca segmentu nemali v očiach verejnosti, médií, ani vládnych predstaviteľov prioritu. Bolo potrebné reštartovať tému a opäť získať akceptáciu pre rozhodnutie podporiť zníženie DPH, nájsť medzi decision-markermi konkrétnych spojencov, zarezonovať kampaňou v sociálnych aj tradičných médiách a pripomenúť a zintenzívniť tlak na zmenu.
PR kampaň, ktorá pomohla naštartovať debatu o zmene v legislatíve
Vyzvali sme verejnosť, aby podporila slovenské gastro
Kampaň Gastro potrebuje zníženie DPH ako soľ sme spustili 1. októbra na sociálnych sieťach iniciatívy #StáleMámeChuť – Facebook stránkach Priatelia piva a Stále máme chuť so zdieľaním na Instagrame. Odštartovali sme ju úvodným vizuálom zatvorených dverí prevádzky spolu s výzvou na podporu slovenského gastra, v ktorej sme požiadali Slovákov o podporu. “Like” od tisícok ľudí sa stal symbolom spolupatričnosti a ochoty ukázať podporu slovenskému gastru. V rámci celej online komunikácie sme na vizuáloch a infografikách využívali čísla a argumenty, ktoré zobrazovali reálny stav gastra – ich prostredníctvom sme upozorňovali na– počet zatvorených prevádzok, výrazne nižšie sadzby DPH pre Horeca segment v okolitých krajinách alebo nedostatočnú pomoc gastru zo strany štátu.
Spolupráca s influencermi a získanie podpory na sociálnych sieťach
Snahu presvedčiť verejnosť, že gastro skutočne potrebuje zníženie DPH ako soľ sme podporili krátkymi videami na tému „Atmosféru podniku doma nenahradíš“ v spolupráci s komikom Domim Halym a hercom Števom Martinovičom. Cieľom bolo ľuďom pripomenúť, že ich obľúbené podniky sú jedinečné a po ich zatvorení by stratili miesto, kam by chodili s priateľmi alebo si vychutnávali obľúbené jedlo. Do spolupráce sa zapojil aj herec Marek Fašiang podnikajúci v gastre a stand-up komik Ján Gordulič, ktorý bol kvôli korone nútený svoj podnik zavrieť. Obaja prostredníctvom videí vyjadrili podporu našej výzve na zníženie DPH. Na našich šoubiznisových podporovateľov kampane následne zareagovali vlastným podporným videom aj známi slovenskí kuchári – šéfkuchár Peter Varga a prezident Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov Vojto Artz.
Dôležité boli tradičné médiá
Smerom na tradičné médiá sme pôsobili cez media relations či informačne hutnými a dobre načasovanými tlačovými správami. Uskutočnil sa aj mediálny briefing lídrov iniciatívy #StáleMámeChuť pred Úradom vlády SR, ku ktorému sa pripojili aj ďalšie iniciatívy a asociácie bojujúce za pomoc pre Horeca segment. Akciu pokrývali najväčšie slovenské televízie a redaktori z vplyvných celoslovenských médií. Počas celej kampane sme v komunikácii využívali argumenty a čísla podložené štúdiou Gastrorok 2020, na ktorej sa dátami podieľala spoločnosť Finstat. S témou sme silno zarezonovali v médiách, o čom svedčí aj 307 mediálnych výstupov. V nadväznosti na proaktívnu komunikáciu cez dáta a komunikáciu požiadaviek gastra sa v médiách začali objavovať reakcie na aktuálny stav gastro oblasti zo strany politikov, ako aj prvé návrhy na formy pomoci od štátu smerom ku gastru.
Výskedky kampane #GastroPotrebujeZníženieDPHakoSoľ
Kampaň “Gastro potrebuje zníženie DPH ako soľ” sa na Facebooku a Instagrame uskutočnila prioritne počas októbra. Vypublikovali sme viac ako 15 príspevkov na fanpage Priatelia piva a rovnako aj na fanpage Stále máme chuť so zásahom takmer 1 milión.
Správnym mixom príspevkov sme získali takmer 19 000 interakcií, výzva na podporu slovenského gastra zo žiadosťou Slovákov o “like” získala viac ako 4000 likes. Kampaň v podobe vlastného videa, do ktorej sa zapojili influenceri a slovenské osobnosti dokopy zaznamenala viac ako 120 000 pozretí na vlastných kanáloch a spoločne s kanálmi influencerov celkové číslo pozretí videí prekročilo hranicu 250,000.
Medializácia kampane dosiahla spolu 307 výstupov, z tohto počtu takmer 70 v relevantných TIER 1 médiách ako aktuality.sk, sme.sk, dennikn.sk, pravda.sk, webnoviny.sk, dnes24.sk, trend.sk a reportáže z briefingu odvysielali všetky celoštátne televízie Markíza, JOJ, RTVS a TA3. Celkový dosah kampane sa vyšplhal k číslu 6,76 milióna.